(0) نفر 0
نحوه کار با بردبورد

نحوه کار با بردبورد

بردبورد صفحه ای است که در انواع و اندازه های گوناگون موجود است و برای آموزش و آزمایشهای قبل و بعد از طراحی مدار و موارد مشابه استفاده می شود . قبل از تهیه یک برد مدار چاپی می توان ابتدا قطعات مدارهای الکترونیکی را روی صفحه ی بردبورد قرار داده ، بدون آنکه نیاز به لحیم کاری داشته باشد و پس از اطمینان از صحت نتایج ، اقدام به تهیه برد مدار چاپی کرد . ضمنا می توان پس از انجام آزمایشات روی بردبورد ، قطعات را از روی آن باز کرده و مجددا استفاده کرد .

   ۱۴۰۲ شنبه ۴ شهریور

بردبورد دارای سوراخهای زیادی است که کاربر می تواند از هر قسمت که مایل بود طراحی مدار خود را شروع کند .

در صفحه ی بردبورد تمام ستون ها با اعداد و تمام سطرها با حروف انگلیسی نام گذاری شده اند که این اعداد و حروف در اصل آدرس هر سوراخ می باشند که این امر این امکان را به کاربر می دهد که در هنگام قرار دادن قطعات در سوراخها دچار اشتباه نشود .

در عکس زیر یک بردبرد را می بینیم که قسمت پشتی چسب دار آن جدا شده است . نوارهای فلزی زیادی  بصورت افقی در آن قرار دارند که رویه های این نوارهای فلزی برش هایی دارد که این برش ها در واقع محلهایی هستند که ما پایه های قطعات یا سرسیم ها در آن فرو می کنیم . این پایه ها به دلیل اینکه فلزی و رسانای جریان برق هستند دارای اتصال الکتریکی می باشند .

هر بردبورد از چهار بخش اصلی تشکیل شده است .


 

در بخش های  1 و  4 که خطوط تغذیه هستند اتصال بین سوراخها بصورت افقی بوده  و می توان این دو بخش را به منبع تغذیه متصل کرد و از آنها به دیگر قسمتها انشعاب گرفت . میتوان یک طرف را مثبت و طرف دیگر را منفی قرار داد و یا در یک بخش از هر دو پلاریته منبع استفاده کرد . معمولا در بردبوردها خطوط تغذیه با علامت مثبت و منفی مشخص شده اند که رنگ قرمز نشان دهنده ولتاژ مثبت و رنگ آبی یا سیاه نشان دهنده ی ولتاژ منفی می باشد  ، البته هیچ اجباری وجود ندارد که ولتاژ مثبت به خطوط قرمز و ولتاژ منفی به خطوط آبی یا سیاه متصل شود ولی بهتر است برای اینکه مدارهای شما برای دیگران و یا حتی خودتان قابل فهم باشد همیشه این استاندارد را رعایت کنید . همچنین اگر نیاز دارید که از دو سطح ولتاژ مختلف استفاده کنید می توانید هر قسمت از بردبورد را به ولتاژهای متفاوت متصل کنید .  

 

در بخش 2 و 3 اتصالات بصورت عمودی بوده و برای قرار دادن قطعات و بستن مدار از این دو بخش استفاده می شود . در قسمت میانی بردبورد شیاری وجود دارد که دو نیمه ی بردبورد را از هم ایزوله می کند . بسیاری از آی سی ها طوری ساخته شده اند که قابل نصب بر روی بردبورد باشند و به منظور اینکه آی سی ها فضای کمتری را در بردبورد اشغال کنند در قالب ساختاری به نام DIP تولید می شوند .فواصل  پایه های آی سی های DIP به گونه ای است که دقیقا بر سوراخهای بردبورد در دو طرف شیار میانی منطبق میشوند ، از آنجاییکه پایه های دو طرف آی سی عملکردهای مختلفی دارند و نمی بایست به هم وصل شوند شیار میانی مانع از اتصال این پایه ها به یکدیگر می شود .  

یکی از قطعاتی که برای تهیه مدار روی بردبورد بسیار کاربردی است سیم جامپر است .

برای اتصال نقاط مختلف مدار روی بردبورد از سیمهای کوچک که دو سر آنها لخت شده است استفاده می شود که به این سیمهای کوچک سیم بردبورد گفته می شود . سیم جامپر می بایست حتما روکش داشته باشد تا با سایر سیمها اتصال پیدا نکند و برای کار بار بردبورد از سیمهای افشان استفاده نکنید بهترین نوع سیم بصورت مفتولی و تک رشته ای می باشد . برای اطمینان بیشتر می توانید از سیم جامپرهای آماده ی موجود در بازار استفاده کنید .

نظرات راجع به این مقاله

 ممنون از سايت خوبتانمحمدجواد جوکار 1022 روز پیش  
اولین  قبلی  1 ردیف  بعدی  آخر  
خیر
بله